onsdag 9 januari 2013

Klassiskt konditori firar 100 år – och byter ägare




Siljans Konditori bär på en rik historia och har varit en naturlig mötesplats för människor i generationer. Här har människor från när och fjärran träffats i en välkomnande miljö och samtalat om livets små och stora väsentligheter.

Sedan 1992 har Jakob Stormats ansvarat för den dagliga verksamheten som även omfattar ett erkänt bageri. 
– Jag var 22 år gammal när jag 1992 köpte ut släkten och tog över konditoriet, säger Jakob. Jag har nu drivit verksamheten i 20 år och känner att det nu är dags att gå vidare i livet.

Ny ägare till Siljans Konditori blir Robert Tamm som tar över med start i april. Robert driver idag bolaget Mat vid Siljan som bland annat ansvarar för restaurangverksamheten i Tegera Arena. Till detta är företaget en ofta anlitad aktör när det gäller catering till olika större möten och konferenser runt om i Sverige. Bland aktuella större lokala uppdrag kan nämnas Clas Ohlsons bolagsstämma, Vasaloppet, Peace ande Love och Tällberg Forum.

– Siljans Konditori är en institution i Leksand, en mötesplats som betyder mycket för människor i deras vardag, säger Robert. Jag har alltid varit imponerad över den atmosfär som präglat konditoriet, den genuina känslan man får när man kliver in genom dörrarna.

Jakob:
– Robert har visat att han är en duktig entreprenör och han har mycket kunskap med sig från sina år inom restaurang- och hotellvärlden som är till gagn för konditoriets fortsatta utveckling. Och jag tycker att det är jättekul att det är någon med lokal förankring som tar över, Robert brinner för bygden.

Robert om sina planer för konditoriet:
– Jag vill bevara den genuina känslan av ett klassiskt konditori och samtidigt utveckla restaurangdelen. Det kommer även att bli en delikatessdel där man kan köpa råvaror för avhämtning. I princip ska man kunna köpa en middag på plats och bereda hemma. Jag ser även olika samordningsfördelar med mina övriga verksamheter som kommer att kunna vässa upplevelsen för gästen. Jag ska även anställa en platschef som kommer att ansvara för den dagliga driften tillsammans med den duktiga personalen som jobbar på Siljan redan idag. 





Jakob om sina 20 år på konditoriet:
– Jag har alltid försökt utveckla Siljan som en mötesplats med hög kvalité på såväl det ätbara som inramningen. Människorna ska stå i centrum av en högkvalitativ inramning. Viktigt har även varit att jobba med att bredda sortimentet så att alla ska kunna hitta något som appellerar till just dem. När jag började hade vi en omsättning på knappt sex miljoner kronor, idag är vi uppe i 13 vilket till stor del bror på att jag valt att föra in mat i utbudet, något som inte fanns när jag tog över 1992.  För något år sen tog jag ett beslut om att jag inte skulle bli kvar här hela yrkeslivet. Företaget går bra men jag känner att jag numer saknar det där riktigt djupa engagemanget som behövs för att fortsätta utveckla företaget. Jag ville även lämna vid en tidpunkt då konditoriet går bra. Robert och jag har haft kontakt sedan tidigt i höstas och har nu nått fram till en uppgörelse som är bra för alla parter. Jag hoppas även att personalen kommer att tycka det blir spännande att integreras i en större helhet.

Det formella övertagandet till Mat vid Siljan sker i april. Under våren kommer också Siljans 100-årsjubileum att börja firas.
– Självklart ska vi sätta en så vital 100-åring i centrum, säger Robert. Vi återkommer kring vårt jubileumsprogram när allt är detaljplanerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar