torsdag 23 maj 2013

Trädgårdsmästare Blomqvist: Korta vårbetraktelser

 

En fluga slog sig ner på den solbelysta brädhögen. Tre fjärilar fladdrade förbi. Fyra, fem... Blåmesen flög slalom mellan stammarna i syrénhäcken, öppnade näbben och överröstade åns öronbedövande brus.
Den lilla flickan hittade en glipa i staketet, bröt sig ut och sprang mot äventyret...

---

Hade legat vaken ett tag. Steg slutligen upp, klädde på mig och gick ut i natten. Månen var storslagen, ville ha all uppmärksamhet. Men jag sökte mig till skuggan och mörkret, tänkte ta farväl innan det ger sig av för den här gången. Dröjde mig kvar en stund för att prata lite förstånd med kylan också. Kanske få den att förstå att vi är nöjda nu. Men så insåg jag att de ju är vänner. Att de vill följas åt på färden...

---

Biblisk soluppgång i öster. Regnbåge i väster. Grå molnslöjor däremellan och några lätta stänk. Vädergudarna tvekar.
Men den högt flygande svalan har redan fattat beslutet: det blir vackert idag med...

---

I det tidigaste morgondunklet hörde jag ett regn komma smygande och ta några försiktiga steg på fönsterblecket bakom mig. Jag låg stilla. Lyssnade lite oroligt.
Men det var bara ”det mjuka melodiska regnet”, som förmodligen inte ens haft för avsikt att väcka någon...

Fler bilder och texter av Trädgårdsmästare Blomqvist hittar du här:
http://www.dalaliv.se/tradgardsmastareblomqvist.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar