lördag 13 september 2014

Bland firrar och fårskinn


Som jag utlovade i går tog jag med kameran på en promenad bland marknadsstånden på Leksands hembygdsgårdar där säsongens näst sista bondemarknad arrangerades. Vilken rikedom! Tack alla duktiga människor som sliter och kämpar för att kunna erbjuda besökarna allt mellan himmel och dalajord. Här följer mina bildminnen.

Bilden ovan: Jag käkar fisk men inte kött - dessa firrar (som jag tror är abborrar) fick ändå inte följa med mig hem...


Mitt hjärta ropade: "Ta med alla fårskinn hem!" Så vackra färger och så mjuka. Skinn från Fårklubben Leksand.

 
Blev bjuden på vackra Viktoriaplommon.



 En hel del hantverk säljs på bondemarknaden.


Miljöbild från parstugan, Gattu-stuggu, från 1793.


Fint och lätt som en plätt att dekorera med kvistar av rönn.


Knoddens hjortronsylt glänste som guld i septembersolen.


Detalj av handsydda tygväskor.




Parad med små höstbuketter.

 

 Inom kort öppnar Katarina eget bageri i Tällberg. Dalaliv köpte ett valnötsbröd och önskar lycka till!


Tomater i lösvikt från Camillas Trädgård. Skördades i Söderås i Rättvik i morse.


Två glada tjejer, Camilla med kollega. Jag plockade med mig flera sorters tomater samt köpte paprika och gurka - det blir min lunch i dag.


Camillas Trädgård odlar både grönsaker och trädgårdsväxter.


 
Även höstanemon har Camilla odlat.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar